Op deze pagina
Intensive Home Treatment
Het kan gebeuren dat je even de grip op het leven kwijtraakt. Door omstandigheden kom je tijdelijk in psychische nood. Dit kan leiden tot een crisissituatie. Het IHT-team staat klaar om je helpen.
Direct naar
Wat is IHT?
IHT staat voor Intensive Home Treatment. Dit is een korte crisisbehandeling, het liefst bij de patiënt thuis. Wij vinden namelijk dat je het beste kan herstellen in je eigen, vertrouwde omgeving. Hierbij werkt ons IHT-team samen met mensen die je goed kent, zoals familie of vrienden.
Als het nodig is, kom je daarnaast één of meerdere keren naar een locatie van GGZ Friesland. Daar helpen we je verder en daarna ga je weer naar huis. Welke hulp je waar krijgt, hangt af van jouw persoonlijke situatie.
De zorg vanuit IHT zetten we in zodat je niet opgenomen hoeft te worden. Toch kan het soms zo zijn dat het thuis echt even niet lukt. Een tijdelijke opname kan dan nodig zijn. Het IHT-team blijft tijdens een opname altijd met je in contact. Ons team is 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar.
Dit is ons doel
Ons doel is om jou zo snel mogelijk de juiste zorg te bieden. Zo kun je zo snel en goed mogelijk werken aan je herstel.
Zo helpen we jou
We bieden zorg op maat. Dat is zorg die op dat moment het beste is voor jou. We beginnen met een gesprek. Dit noemen we de intake. Tijdens de intake maken onze hulpverleners een inschatting van de crisis. Wat is er met je aan de hand? Hoe is dit zo gekomen? Ook doen we een psychiatrisch onderzoek.
Hierna kunnen we meteen beginnen met jouw behandeling. Dit gebeurt in overleg met jou en de mensen die dicht bij je staan. Hoe deze behandeling eruitziet, hangt af van de ernst van de situatie.
We luisteren goed naar jouw wensen en doelen. Wat heb je daarvoor nodig? Hoe kunnen wij helpen? We kijken samen naar mogelijkheden.
Hoe vaak we elkaar zien, kan tijdens de behandeling worden aangepast. De behandeling duurt zo kort als mogelijk en is zo intensief als nodig
Twee verschillende manieren van behandeling
IHT heeft twee manieren van behandelen. Dat is de thuisbehandeling en de acute deeltijdbehandeling. Hieronder leggen we deze begrippen verder uit.
Thuisbehandeling
Thuisbehandeling bestaat uit huisbezoeken en telefonische contacten. Leden van het IHT-team komen bij je langs of we bellen je op. In die gesprekken bespreken en controleren we een aantal zaken.
Tijdens de thuisbehandeling kijken we bijvoorbeeld of de zorg die je krijgt nog past bij jouw situatie. En als je medicijnen slikt, controleren we of deze goed werken. Ook geven we zogenaamde ‘psycho-educatie’. Dit betekent dat je meer uitleg en advies krijgt over de klachten die je hebt.
Wat verder belangrijk is, is een vaste invulling van je dag. Ook daar helpen we jou bij. Je kunt daarnaast therapie volgen op een locatie van GGZ Friesland.
Acute deeltijdbehandeling
De tweede vorm van behandelen noemen wij de acute deeltijdbehandeling. Dit is een programma dat je volgt op een locatie van GGZ Friesland. Deze behandeling richt zich op een zo snel mogelijk herstel van de crisis.
De behandeling volg je maximaal drie dagen per week. Als het nodig is, vullen we dit aan met thuisbehandeling.
Het programma dat je volgt, hangt af van jouw hulpvraag. Dit stellen we samen tijdens het intakegesprek. Iedere week kijk je met je behandelaar of het programma nog past bij wat je nodig hebt.
Folders
Locatie
IHT Leeuwarden
Borniastraat 34b
8934AD Leeuwarden
058-2848777
IHT Heerenveen
Kastanjelaan 1
8440AS Heerenveen
058-2848777
IHT Drachten
Compagnonsplein 1
9202NN Drachten
058-2848777
Veelgestelde vragen
Wat gebeurt er na de aanmelding?
We verwerken de aanmelding zo snel mogelijk. We nodigen je eerst uit voor een intakegesprek. In het intakegesprek bespreken we de klachten en bepalen we hoe en waar we jou het beste kunnen helpen. We vragen je meestal om voor het gesprek een vragenlijst in te vullen.
Kan ik mijn behandelaar spreken?
De receptie of zorgadministratie kan kijken of jouw behandelaar er is. Is hij of zij er niet? Dan maken we een terugbelverzoek. We hebben alle telefoonnummers van de recepties of zorgadministratie op 1 pagina gezet.
Ik heb een vraag over mijn medicatie. Bij wie kan ik terecht?
Bel de zorgadministratie waar je in behandeling bent. De medewerker van de zorgadministratie helpt je verder. De telefoonnummers vind je hier: locatie-overzicht.